Religion

Jag fick en fråga på ett socialt medium om vad religion betyder för mig. Jag svarade att religion knyter samman människor.
Svaret fick flera kommentarer och flera höll inte med och en del sa att religion var likvärdig med politik.
Frågan är komplex och kräver ett längre svar. Här är min syn på religion.

Det första jag kommer ihåg av Bibeln och av religion är när jag bläddrade i min mormors stora familjebibel. Det var många vackra bilder av änglar i den.
Och när min skolfröken på Kristinaskolan i Örebro läste ur Bibeln. Jag blev fascinerad av berättelserna och kampen för det goda.

För mig handlar religion om det goda. Hur man lever för att hjälpa andra och hur man lever sitt liv i ömsesidig respekt.
Idag känns den tanken främmande för många. Religiösa extremister använder religionen – oavsett namn på religionen – som ett maktmedel och som ett vapen. Man hotar i Guds namn oavsett vad man kallar sin Gud.
Jag tycker det är sorgligt. Djupt sorgligt.
Jag skrev att religionen knyter samman människor. Så här menar jag.

Kyrkan som jag känner den hjälper utsatta människor och människor i nöd på olika sätt. Olika insamlingar och öppet hus för ensamma och hemlösa..jourhavande vän och präst..någon som lyssnar. En kyrka som är öppen dagligen – som i Nikolaikyrkan i Örebro. Människor kan gå in i stillhet och sitta och få en paus..och be om de vill eller bara sitta stilla för återhämtning.

I Sverige finns också religiösa extremister. När jag var liten fanns Maranata i Latorp utanför Örebro. Min kusin bodde där och vi tyckte det var spännande att smyga runt deras församlingshem. Ibland var ledaren Arne Imsen där.

Senare på 80 talet visades Studio S på teve, och de hade ett program om sekten Guds barn. Därefter kom många olika program om sekter och religiösa extremister.
Jag tyckte och tycker fortfarande att dessa sekter är avskyvärda för de utnyttjar människor i nöd, människor som behöver värme och trygghet och någon som lyssnar och kramar om dom. Människor i alla dessa sekter tvingas betala stora summor från sin lön, isoleras från sina familjer och hjärntvättas för att kunna dra till sig ytterligare människor som bidrar till att en enskild ledare blir rik.

Jag kommer ihåg ett citat från Bibeln. ” Det är lättare för en kamel att komma genom ett nålsöga än för en rik att komma in i himmelriket.”

Min egen tro är min egen.

Jag tror inte på allt som står i Bibeln. Förmodligen är bara en bråkdel sant. Men dessa gruskorn av sanna och verkliga händelser bidrar till min tro. Jag tror på en Gudskraft, något osynligt som finns runt oss och som kommer inifrån våra medvetanden. Godhet och ren ondska sitter inom oss. Jag tror på själen och på Karma. Jag tror att själen lever vidare på något sätt. Jag tror på bönens kraft. Det man ber om och önskar kommer någon gång under livets gång att uppfyllas, men alltid på ett sätt man inte alls räknat med.

Tio Guds bud handlar egentligen om sunt förnuft. Stjäl inte, mörda inte, respektera människor omkring dig och använd ett vårdat språk.

Religion är ett sätt att närma sig de obesvarade frågorna om liv och död, meningen med livet och varför saker sker. Och alla religioner har ett gemensamt, nämligen att leva sitt liv så fullt och värdigt som möjligt. Och att ge människor utan hopp nytt hopp.
Grundtanken är vacker. Och livet är en sann gåva.

2 comments on “Religion

  1. annisvensson skriver:

    Ett jättefint och klokt inlägg. Och jag tycker ganska mycket likadant som du beskriver. Jag har också en tro på något större och jag tror absolut att själen vandrar vidare (se gärna mitt inlägg ”Om en fjäril” på just det temat). Jag går då och då till kyrkan där jag finner ro, tröst och ibland ny kraft. Det är en fin plats att vara på när inget annat bär mig. Och det har hänt några gånger i livet, vilket jag tror gett mig både en ödmjukhet inför livet och inför kyrkan som en vacker och varm plats att vila på.

    Jag har gått och grunnat en tid på hur jag ska kunna lyfta de här tankarna i min blogg. Tidigare idag fick jag en ide och ditt inlägg fick mig just att förstå hur jag ska utveckla det hela vidare. Så ett jättetack även för inspirationen!

Kommentera

