Nya tider

Det stundas nya tider. Det gamla måste bort för att ge plats åt det nya. Minnena av det som varit finns för alltid och framkallar leenden och djupa andetag. De goda stunderna minns vi leende för att de gav oss en stund av välbehag. Och de svåra stunderna för att vi överlevde och kom vidare i livet.
Ibland gråter vi, för det gör man när något gör ont. Tårarna blir som en välgörande salva. Allt känns lättare efteråt.

Pappa ska in på en ny ögonoperation nästa torsdag. Jag skojar med honom, säger att han kommer se bättre ut med en ny lins i ögat. Han skrattar tillbaka.
Det finns några få personer i livet som har påverkat en mer än andra. Mina föräldrar är två av dom personerna. Min fru är en annan sån person.

Jag ligger i soffan i huset i Norge. Klockan är 7. Ute har det regnat hela natten. Nu är det blötsnö som kommer ner. Ogästvänligt skulle många säga. Min fru skulle säga att det är helt ointressant. Väder är väder och vi kan inte påverka det.
Vi kan påverka vilka kläder vi har på oss och vilka skor vi sätter på bilen. Min bil har allround skor. Känns lagom kul en dag som denna. Men vem har sagt att livet bara skulle vara kul?

På just denna dag för 12 år sedan, 7 januari 2005, träffade jag min fru för den allra första gången i Wadköping. Senare samma kväll skulle min kusin, ni vet han som var så arg för att han fyllde dan före nyårsafton, ha 40 årsfest. Jag var där med mina föräldrar. Min kusin frågade om jag ville vara kvar på fest hela natten. Jag hade aldrig tackat nej tidigare. Denna gång ville jag hem. Jag skulle ringa en kvinna jag just träffat och som redan flyttat in i mitt hjärta.

Nya tider. Goda och dåliga. Så säger man. Jag tror inte det finns dåliga tider. Bara nya tider. Och nya sätt att handskas med livet. Vissa lär sig detta fort. För andra tar det längre tid. Som för mig.

Kommentera

